Fotocredit:
Auto-TestDrive
Citroen era în deceniile trecute sinonim cu ineditul. Francezii sfidau tendinţele vremurilor cu automobile uimitoare prin formă şi prin tehnologiile folosite în construcţia lor. Doar dacă aduci aminte de acronimele DS şi CX gândul te duce imediat la suspensia hidro-pneumatică sau la direcţia reglabilă în funcţie de viteză, tehnologii cu mult înaintea timpului. Erau în acelaşi timp maşini care întorceau instant privirile admirative. După anii ’90 uşor uşor spiritul avangardist şi inovativ a început să se estompeze, Citroen intrând în rândul marii mase de automobile, care de cele mai multe ori nu reuşeau să transmită nicio emoţie. E de-ajuns să numim aici doar Citroen Saxo sau Xsara.
Iată însă că anii au trecut şi se pare că Citroen se trezeşte la viaţă. Primii paşi au fost făcuţi prin lansarea gamei DS, care a devenit acum o familie de sine stătătoare şi care atacă segmentele premium de pe piaţă. Citroen C4 Cactus vine să completeze acest val de noutăţi, fiind un crossover „light” care se dorește a fi revoluționar prin design şi prin noua tehnologie Airbump, reprezentând în același timp direcția viitoare de dezvoltare a mărcii - o abordare modernă, cu modele axate pe un accent futurist care să atragă tinerii și să confere o nouă identitate mărcii.
C4 Cactus a fost prefigurat de un concept adus în atenția publicului larg cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 2013 și prezentat în forma sa finală la Salonul de la Geneva în 2014. Spre surprinderea tuturor, diferențele între concept și mașina de stradă nu au fost semnificative.
1. Prezentare generală
Versiunea testată de noi era una echipată cu un propulsor diesel BlueHDi de 1.6 litri ce dezvoltă 100 de cai putere, cutie manuală în cinci trepte și un nivel de echipare mediu - Feel.
Citroen C4 Cactus reprezintă o noutate absolută în materie de design, înainte de a ne sui în maşină petrecând destul de mult timp în a admira, descifra şi comenta toate liniile care definesc silueta maşinii.
Primele detalii pe care le remarcăm sunt zonele de protecție Airbump care au rolul de a atenua daunele caroseriei în cazul unor neglijențe din partea celorlalți participanți la trafic, posibile zgârieturi sau chiar coliziuni la viteze reduse cu diverse obiecte. Gândiţi-vă doar la parcările super-marketurilor în care "trăieşte" şi este manevrată o bogată "faună" de cărucioare pentru cumpărături. Airbump reprezintă un înveliș din Plastic Poliuretan Termo (TPU) ce protejează autoturismul împotriva accidentelor zilnice minore până la viteze de 4 km/h. Acestea sunt situate pe cele patru portiere, în zona frontală și în cea posterioară.
În ceea ce privește habitaclul, primul sentiment a fost de extremă nedumerire, având nevoie de minute bune pentru a ne acomoda cu tot ceea ce ne înconjura. Displayul cadranelor de bord este electronic, planşa de bord fiind dominată de un ecran tactil, iar mânerele interioare de deschidere a ușilor au un aer retro, aducând aminte de curelele unei genţi de voiaj la modă şi fiind departe de tradiționalele mânere din plastic sau aluminiu.
Așadar, Citroen C4 Cactus reprezintă un model cu totul nou, fresh care va necesita o perioadă de acomodare a pieței la noua abordare, premisele de început fiind promițătoare.
Practic, cine e interesat de această mașină trebuie să știe că este comparabilă cu modele precum Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008 sau chiar Dacia Sandero Stepway. Impresia generală este una de crossover urban, dar nu vă lasați induși în eroare – C4 Cactus nu are și nici nu dorește a avea valențe de off road, deși designul exterior lasă această impresie. Suntem tentați poate să credem că pe lista de opționale s-ar afla chiar un sistem de tracțiune integrală. Nu este însă cazul.
2. Comportament rutier
Mașina din testul nostru a venit în versiunea de echipare Feel, alături de motorul diesel de 1.6 BlueHdi cu 100 de cai putere cuplat la o cutie manuală cu cinci trepte.
Propulsorul se laudă cu un consum mediu de numai 3.4 litri într-un ciclu combinat și se dorește a fi un compromis între economie și performanțe decente. Nu trebuie să vă așteptați la o dinamică ieşită din comun, însă mașina o să facă față depășirilor uzuale fără mari probleme, cuplul dezvoltat de 254 Nm începând cu 1750 rpm dovedindu-se suficient. Este important să menţionăm greutatea maşinii, de doar 1070 kg, factor cu influență pozitivă atât asupra consumului de combustibil cât și asupra agilității în zonele urbane, C4 Cactus dovedindu-se o mașină ușor de manevrat în oraș, dar suficient de agilă atunci când este utilizată într-o manieră mai rapidă pe o serie de drumuri extra-urbane.
Deranjantă este lipsa turometrului, chiar dacă computerul de bord te anunță care este momentul optim pentru schimbarea treptelor de viteză. Lipsa unei gradații vizuale este resimţită.
Cutia de viteze are rapoarte foarte lungi în timp ce selectarea treptelor de viteză nu este nici pe departe precisă. Cu toate acestea nu există foarte mari probleme în exploatare, cu toate că ne-am fi dorit ceva mai mult la acest capitol.
Impresia generală lasată de mașina a fost una de confort la rulare, Citroen C4 Cactus absorbind bine gropile şi dând senzația că s-ar descurca excelent pe drumurile din România, fără ca suspensia să devină deranjantă când se intra pe un carosabil de o calitate îndoielnică.
Ca să vă faceți o idee despre dimensiuni, menționăm că lungimea autoturismului este de 4.16 metri, iar ampatamentul se oprește la 2.6 metri. Pentru oraș sunt dimensiuni aproape ideale, reprezentând un compromis între spațiu interior, manevrabilitate și ușurință la parcat.
3. Confort interior
Interiorul surprinde. Aceasta considerăm că este sintagma potrivită. Combinația de culori, alături de materialele textile utilizate atât pe fețele portierelor cât și pe consola centrală duc clar cu gândul la o mașina modernă, cu accente futuriste care încearcă să cucerească o nișă de piață. Citroen C4 Cactus nu este un autoturism potrivit oricui. În opinia noastră, se poate adresa cu succes tinerilor până în 35 de ani sau familiilor la început de drum. Trebuie să ai un anumit stil de viață pentru a alege un C4 Cactus, puțin mai neconformist și mai orientat spre lucruri noi.
Ergonomia este bună, toate comenzile fiind practic înglobate în sistemul multimedia central - sistemul audio, sistemul de climatizare, datele oferite de computerul de bord sau toate informațiile generale privind autovehiculul. „Tableta multimedia” de 7 inchi are pe lângă ecranul propriu-zis o serie de butoane sensitive amplasate lateral care faciliteaza trecerea între diverse submeniuri: climatizare, media, navigație, setări, telefon, servicii conectate și sisteme de asistență la condus.
Nu putem să spunem că suntem pe deplini satisfăcuți de lipsa butoanele fizice cel puțin în cazul climatizării, însă ecranul capacitiv răspunde rapid la comenzi și după o perioadă de acomodare nu sunt probleme.
Impresionat a fost portbagajul. Atât prin dimensiuni cât și prin dispunere, ergonomie, care permite o amplasare a bagajelor foarte facilă. Chiar nu te aștepti ca spațiul de depozitare să fie atât de încăpător de la o mașina de dimensiuni relativ reduse, cei 358 de litri fiind suficienți pentru o mini-vacanță. Torpedoul a primit mult mai mult spaţiu alocat, prin repoziţionarea airbagului frontal pentru pasager în plafon.
La capitolul puncte negative trebuie menționată cotiera față centrală, care este extrem de incomodă de folosit, având însă avantajul că poate fi rabatată integral.
4. Buget/Prețuri
Prețurile de pornire pentru România, fără nici un discount promoțional, încep de la 12.995 euro pentru motorul pe benzină VTi 82 PureTech echipare Live și 16.616 euro pentru ambele diesel-uri, în echipare Feel, însă E-HDi-ul de 92 de cai este cuplat standard alături de cutia robotizată ETG6.
Versiunea de echipare Feel beneficiază suplimentar față de primul model de echipare de dotări precum:
· Asistență la urcarea în pantă
· Aer condiționat cu reglare manuală
· Cotieră centrală față
· Bare longitudinale plafon negre
· Conexiune Bluetooth și kit handsfree
· Detector de apă în motorină
· Carcare oglinzi retrovizoare negre
· Mânere exterioare uși în culoarea caroseriei
Pe lângă aceste dotări, exemplarul din test a beneficiat și de prezența câtorva dotări opționale:
· Senzor parcare spate + cameră spate pentru marșarier 564 €
· Climatizare automată 484 €
· Tapițerie mixtă stofă/velur Club Habana (maro) 322 €
· Vopsea metalizată Olive Brown 161 €
În aceste condiții, preţul maşinii de test ajunge la valoarea de 18.147 euro, TVA inclus.
În ceea ce privește gama de motorizări, în România sunt disponibile:
· două propulsoare diesel: motorul e-HDI de 1.6 litri, 92 CP - Euro 5 sau cel BlueHDi, 100 CP - Euro 6
· două propulsoare pe benzină: motorul în trei cilindri Vti de 1.2 litri aspirat, 82 CP PureTech - Euro 5 sau cel E-THP de 1.2 litri turbo, 110 CP - Euro 6
Consumul oficial mediu declarat de Citroen pentru modelul testat de noi se situează la valorile 3.4 litri la suta de kilometri și scade până la 3.2 litri în cazul unei utilizări exclusiv extra-urbane.
În testul nostru consumul fost influențat în principal de faptul că maşina era nouă, având la bord doar 250 km la începutul călătoriei. Valoarea obţinută a fost de 6.0 litri/100km, traseele urmate combinând în mod egal mediul citadin cu cel extra-urban.
La capitolul siguranță, noul C4 Cactus oferă în versiunea de echipare Feel:
· Airbag-uri frontale şi laterale şofer, airbag-uri cortină, airbag lateral șofer, tehnologie „airbag-in-roof” pentru pasagerul din dreapta;
· Asistent urcare pantă;
· Program electronic de stabilitate ESP;
· Sistem anti-blocare frânare ABS și control derapare la accelerare ASR;
· Sistem protecție Airbump;
· Sistem avertizare pierdere presiune pneuri;
Noul Citroen C4 Cactus a primit patru stele la testele Euro NCAP.
Garanția oferită pentru acest model este de doi ani + trei ani contract de Garanție Extinsă în limita a 100.000 km.
5. Concluzii
Citroen C4 Cactus reprezintă o prezență inedită pe piața din România. Oferă un mix între modern, futurism și individualitate, potențialii cumpărători având la dispoziție o gamă de nu mai puţin de 21 de combinații posibile - nouă culori exterioare, patru culori pentru protecțiile Airbump și trei decoruri interioare: Ambiance Stone Grey, Pachet Habana și Purple Inside.
În ceea ce privește motorizările, acestea se declară cel puțin pe hârtie extrem de economice, iar la scurt timp după lansarea oficială este posibil ca importatorul, alături de dealeri să ofere reduceri promoționale care pot diminua prețul la pragul dorit.
Am alege C4 Cactus în condițiile în care ne-am dori un autoturism care să ne reflecte stilul activ de viață și am dori să ieșim din monotonia designului oferit de mărcile nemţeşti.
Am identificat la noul Citroen C4 Cactus:
Puncte pozitive:
· Designul unic exterior, alături de aspectul interior modern
· Confortul general la rulare
· Consumul oficial situat sub 3.5 litri/100 km pentru propulsorul diesel
Puncte negative:
· Poziționarea nefericită a cotierei centrale față
· Lipsa unui sistem de tracțiune integrale în lista de opțiuni (Nissan Juke oferă această opțiune)
· Prețuri ridicate pentru dotările opționale
Date tehnice Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDi
Motor: diesel BlueHDi 100
Cilindree: 1.560 cmc
Putere: 100 CP la 3.500 rpm
Cuplu maxim: 254 Nm la 1.750 rpm
0-100 km/h: 10.7 s
Viteză maximă: 184 km/h
Volum portbagaj: 358 litri
Greutate: 1.070 kg
Preţ de pornire în România: 16.616 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 18.147 euro, TVA inclus
Conținut Auto-TestDrive recomandat: