Fotocredit:
Auto-TestDrive
Lupta pe piaţa europeană în segmentul clasei mici este din ce în ce mai dură. Principalii protagonişti au lansat în 2014 ori versiuni facelift - Volkswagen Polo - sau generaţii complet noi precum Opel Corsa sau Skoda Fabia. De asemenea, Ford şi Renault se află la rândul lor în top cu ale lor Fiesta şi Clio.
Toyota nu putea să stea deoparte şi în vară a prezentat noul Yaris facelift, modelul din segmentul B oferit de japonezi având acum un exterior regândit, partea frontală primind „X-ul” format din intersecţia liniilor care desenează grila radiatorului şi bara faţă. Pe lângă versiunile clasice, motorizate pe benzină sau diesel, Toyota oferă şi versiunea Hybrid – variantă care are misiunea de a aduce volume de vânzări semnificative.
După ce anul trecut am testat modelul pre-facelift Yaris 1.33 VVT-i Terra, a venit acum rândul noii versiuni Toyota Yaris Hybrid facelift să ne ţină companie pentru câteva zile.
1. Prezentare generală
Din punct de vedere tehnologic, noul Yaris Hybrid nu a fost modificat semnificativ faţă de vechea generaţie, astfel încât maşina din testul nostru avea sub capotă acelaşi motor pe benzină de 1.5 litri care funţionează în tandem cu un motor electric. Puterea combinată furnizată de cele două motoare atinge valoarea de 100 de CP. Inginerii Toyota au lucrat la managementul sistemului de recuperare a energiei, pentru sporirea eficienţei acestuia în timpul decelerării sau a frânării, în timp ce emisiile de CO2 au scăzut până la valoarea de 75 de grame/km.
La nivel estetic, noua Toyota Yaris a „împrumutat” în partea frontală de la sora mai mică Aygo „zâmbetul în X”, lateralele şi partea din spate fiind aproape neatinse de facelift. Versiunea Yaris Hybrid primeşte la exterior sigla Toyota pe fundal albastru, alături de inscripţiile HYBRID amplasate pe hayon şi pe aripile faţă.
La interior schimbările sunt şi mai mici – planşa de bord primind o formă mai fluidă. S-a lucrat însă la calitatea materialelor, care au devenit mai plăcute la atingere. Toyota a mărit posibilităţile clienţilor de a-şi personaliza interiorul, fiind disponibile o serie de combinaţii de culori care se vor regăsi pe planşa de bord, feţele de uşi şi scaune.
Noua Toyota Yaris este oferită în trei variante de motorizare – 1.0 VVT-i (69 CP, 95 Nm cuplu maxim), 1.33 Dual VVT-i (99 CP, 125 Nm cuplu maxim), respectiv 1.4 D-4D DPF (90 CP, 205 Nm cuplu maxim). La acestea se adaugă versiunea Hybrid, testată de noi – 1.5 VVT-i (75 CP, 111 Nm cuplu maxim) + motor electric (61 CP, 169 Nm cuplu maxim).
Prețurile de pornire pentru România fără nici un discount promoțional încep de la 12.440 euro, TVA inclus, pentru versiunea Yaris 1.0 VVT-i Terra Star în trei uşi. Acelaşi model oferit cu discount promoţional de lansare costă 10.900 de euro, TVA inclus. Versiunea Hybrid porneşte de la 15.030 de euro, TVA inclus – preţ promoţional.
2. Comportament rutier
Cifrele de performanţă ale versiunii Yaris Hybrid indică o acceleraţie de la 0 la 100 de km/h în 11.8 secunde, viteza maximă oprindu-se la 165 de km/h. Valori decente pentru o maşină de clasă mică într-o versiune care pune accentul pe cu totul altceva – consum de combustibil cât mai mic. Cu toate acestea, datorită cuplului prezent instantaneu atunci când accelerăm mașina transmite senzația că ar fi mai rapidă decât o arată datele tehnice.
Puterea celor două motoare este transmisă către roţile din faţă prin intermediul unei cutii de viteze cu transmisie electronică variabilă continuu de tip E-CVT. Yaris Hybrid poate rula atât în modul full-electric cât şi în modul combinat, acumulatorii care alimentează motorul electric fiind încărcaţi atunci când se frânează sau în decelerare (frână de motor).
În traficul urban remarcăm silenţiozitatea oferită de motorul electric, motorul pe benzină intrând în funcţiune abia după plecarea de pe loc şi atingerea unei viteze de 20 de km/h. Turometrul clasic lipseşte, fiind înlocuit de un indicator analog pentru modurile Charge, Eco şi Power, corespunzătoare combinaţiilor în care pot fi folosite cele două motoare propulsoare. Mai există şi modul EV corespunzător doar funcţionării în modul full-electric.
În condițiile în care se activează modul Eco, performanțele vehiculului, alături de răspunsul cutiei de viteze sunt mult diminuate în favoarea obținerii unui consum cât mai economic.
În cazul în care sunteți obișnuiți cu o cutie manuală sau o cutie automată convențională, transmisia E-CVT o să pară cel puțin ciudată la început. Practic treptele de viteze nu sunt delimitate clar, iar în momentul unei accelerații prelungite motorul rămâne turat continuu, zgomotul făcându-și destul de mult simțită prezența în habitaclu. Cutia de viteze nici nu transmite un feedback prea bun şoferului, fiindu-ne destul de dificil să păstrăm turaţiile motorului pe benzină într-o plajă de cuplu ridicat.
Ţinuta de drum a noii Toyota Yaris facelift este una neutră, cu o suspensie perfect setată pentru traficul urban. Inginerii Toyota au lucrat la trenul de rulare, obţinând un mix foarte bun între confort şi stabilitate pe viraje, fără însă a excela la un capitol aparte. A rezultat o maşină în care pasagerii vor călători confortabil pe distanţe scurte sau medii. Sistemul de direcţie a fost îmbunătăţit simţitor, manevrarea volanului fiind diferită în funcţie de condiţiile de mers – foarte uşor de acţionat în oraş şi cu o direcţie întărită la viteze mari, eliminându-se senzaţia de nesiguranţă resimţită la generaţia anterioară.
Consumul mediu anunţat de Toyota pentru Yaris Hybrid Sol este de 3.6 l/100km, în realitate noi obţinând un 4.4 l/100km, valoare mulţumitoare pentru condiţiile din test. În condiții de exploatare normală este posibil ca mașina să se poate apropia fără mari probleme de consumul declarat.
3. Confort interior
Interiorul este tipic Toyota şi nu cu mult diferit faţă de pre-facelift, noua generaţie aducând materiale mai plăcute la atingere pe planşa de bord şi pe feţele de uşi.
Versiunea testată de noi a fost cea de vârf - Sol, ceea ce înseamnă că am beneficiat la interior de toate opţionalele posibile în configurator, lucru ce sporeşte foarte mult senzaţia de confort din habitaclu. Enumerăm aici doar câteva dintre aceste dotări - scaune îmbrăcate parţial în piele, sistem de infotainment Toyota Touch 2 (cu ecran tactil de 7 inch), Bluetooth, geamuri electrice faţă/spate sau un sistem audio cu şase boxe.
Spaţiul pentru şofer şi pasagerul din faţă este foarte generos, pe bancheta din sapte putând călători confortabil la drum lung alte două persoane, cea de-a treia având loc doar la nevoie, pe distanţe scurte în oraş. Portbagajul ne oferă un volum de 286 de litri, neschimbat faţă de pre-facelift.
La capitolul siguranţă Toyota Yaris (pre-facelift) a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
4. Buget/Prețuri
Prețul maşinii din test - Toyota Yaris Hybrid Sol – este de 18.898 euro, TVA inclus. Toyota România oferă însă un discount de lansare generos, care scade preţul final la 17.398 euro, TVA inclus.
Nivelul de echipare Sol oferă o nesfârşită listă de dotări standard, amintim doar pe cele mai importante dintre ele:
Exterior:
· Jante din aliaj pe 15 inch
· Lumini de zi cu LED
· Stopuri cu LED
· Sistem Follow me home
· Faruri de ceaţă
Interior:
· Aer condiţionat automat
· Sistem Toyota Touch 2 (cu ecran tactil de 7 inch)
· Radio CD cu MP3 şi şase difuzoare
· Bluetooth, USB şi aux-in
· Scaune cu tapiţerie în combinaţie stofă/piele
· Volan multifuncţional, schimbător de viteze şi mânerul frânei de mână îmbrăcate în piele
· Geamuri electrice faţă/spate
· Oglindă interioară electrocromă
· Senzor de ploaie şi control automat al farurilor
· Cotieră faţă
· Închidere centralizată cu telecomandă
· Senzor pentru avertizarea presiunii în pneuri
· Sistem Smart Entry & Push Start (pornire fără cheie)
Pachetul de siguranţă cuprinde, printre altele, airbag-uri frontale şi laterale şofer/pasager, airbag-uri cortină şofer/pasager, airbag pentru genunchi şofer, ABS+EBD, VSC + TRC (sistem de control al stabilităţii + controlul tracţiunii), sistem de asistenţă la pornirea în rampă, sistem ISOFIX pentru prinderea scaunelor pentru copii.
Garanţia oferită de Toyota este de 5 ani sau 160.000 de km.
5. Concluzii
Prin noul facelift aplicat, Toyota a împrospătat imaginea micului Yaris, adăugând noi tuşe de originalitate la designul exterior şi corectând în acelaşi timp neajunsuri semnalate de utilizatori la generaţia anterioară. În acelaşi timp clienţii pot personaliza interiorul maşinii în mult mai multe variante ca până acum.
Recomandăm versiunea Yaris Hybrid în special pentru cei care doresc o maşină de oraş care să consume puţin, tandemul benzină/electric pus la dispoziție de firma japoneză oferind un confort special în traficul urban.
Preţul cerut de japonezi poate părea mare la prima vedere, însă sistemul Hybrid va contribui în timp la micşorarea bugetului alocat pentru combustibil.
Am identificat la Toyota Yaris Hybrid facelift:
Puncte pozitive:
· Sistemul hibrid eficient, cu un consum mic
· Ţinuta de drum
· Îmbunătăţirea materialelor de la interior
Puncte negative:
· Cutia cu transmisie variabilă E-CVT
· Preţul ridicat
Date tehnice Toyota Yaris Hybrid
Motor: Benzină 1.5 VVT-i + motor electric
Cilindree: 1.497 cmc
Putere: 100 CP
Cuplu maxim: 169 Nm (motor electric), 111 Nm (motor pe benzină)
0-100 km/h: 11.8 s
Viteză maximă: 165 km/h
Volum portbagaj: 286 litri
Preţ model testat: 17.398 euro, TVA inclus
Mulţumim pentru sprijinul acordat domnului Georgel Oprea (georgel.oprea@toyotaploiesti.ro) - de la Toyota Ploieşti - Tel: 0744.694.170 , 0244.544.745 .
Conținut Auto-TestDrive recomandat: