Fotocredit:
Auto-TestDrive
Continuăm testele cu automobile din clasa mică, prin intermediul lui Kia Rio, propus de coreeni în două versiuni de caroserie: hatchback și sedan. Trebuie accentuat acest fapt deoarece momentan sunt puține mărci pe piață care să ofere această facilitate. Noi am testat modelul în patru uşi, în echiparea medie.
Kia Rio este câștigătoarea titlului de "Maşina Anului 2012 în România", titlu oferit de Asociația Presei Auto din Romania (APAR), depășind la o diferență semnificativă modele precum Ford Focus sau Hyundai Elantra. Iar în cazul în care nu cunoșteam această informație modelul din test ne reamintește din start printr-o emblemă cromată poziționată lângă logo-ul Rio, de pe capota portbagajului.
Să vedem aşadar ce ne oferă Kia raportat la concurență și cu ce reușește să ne surprinde Rio.
1. Prezentare generală
Lansată în 2012, noua Kia Rio este schimbată complet față de generația anterioară, exteriorul reușind să se încadreze perfect în design-ul segmentului B, undeva la mijloc între conservatorismul german și stilul latin propus de Renault sau Fiat, spre exemplu.
Privită din lateral recunoaștem ceva din designul fratelui mai mare coreean, Hyundai Elantra, dar din față Rio respectă total noua reţetă de design Kia, senzația transmisă fiind de robustețe și dinamism.
Și interiorul este mult schimbat în bine, deși mai putem recunoaște pe alocuri plastice de o calitate inferioară, un compromis necesar în vederea obținerii unui preț cât mai competitiv.
2. Comportament rutier
Am avut la dispoziție motorizarea de 1.2 litri pe benzină GSL ce produce 85 de cai putere, cuplată la o cutie de viteze manuală în 5 trepte. Pe lângă aceasta se mai poate opta pentru propulsorul de 1.4 litri de 109 cai sau diesel-urile de 1.1 litri, respectiv 1.4 litri care produc 75, respectiv 90 de CP.
Trebuie să recunoaștem că am fi preferat motorizarea de 109 cai, regăsită și pe modele anterioare de Cee’d, dar să urmărim în continuare cum se comportă acest propulsor aspirat pe sedanul de clasă mică coreean.
Multe despre putere sau reprize nu sunt de spus, puterea maximă fiind oferită la 6.000 de rpm, iar cuplul maxim de 120 de Nm la 4.000 rpm, dar nu prin asta încearcă Rio să ne convingă sau să se delimiteze de concurență. Propulsorul de 1.2 litri este destul de silențios (abia dupa 3.000 de turații zgomotul făcundu-se resimțit în habitaclu) și se adresează în principal persoanelor care vor conduce preponderent în mediul urban.
În exteriorul localităților pot apărea totuși probleme în cazul efectuării depășirilor, fiind obligatoriu necesare retrogradări de trepte de viteză. Transmisia își face însă treaba cu brio, vitezele fiind corect etajate în vederea obținerii unui consum economic. Spre exemplu, la viteza de 100 km/h în treapta a 5-a de viteză mașina are 3.100 turații/min.
Comparativ, concurența oferă pentru intrarea în gamă motorizări precum 1.2 l 60 CP pentru Volskwagen Polo, 1.25 l 60 CP Ford Fiesta sau chiar 1.0 litri 65 CP în cazul lui Opel Corsa. Cifre care ne demonstrează că cei 85 de cai oferiți standard pe Rio nu mai par atât de puțini.
Suspensia nu surprinde prin ceva anume, fiind oarecum orientată spre confort. Se aud însă suficient de multe zgomote de la trenul de rulare. Repetăm, Kia Rio este o mașină destinată în special pentru traficul în oraș, în cazul deplasărilor pe drumuri virajate putând fi sesizat un oarecare balans. Mașina din test era echipate cu jante din oțel pe 15 inchi, ceea ce înseamnă că putem discuta despre o îmbunătățire a caracterului rutier în cazul jantelor pe 16 sau chiar 17 inci oferite pe echiparea Comfort.
Direcția asistată electric este prea moale, întărindu-se insuficient la viteze mari. Lucru care deranjează foarte mult mai ales atunci când vântul din lateral îşi face de cap, senzaţia pe care o trăieşte şoferul nefiind prea plăcută.
În ceea ce privește performanțele, motorul de 1.2 litri oferă pe hârtie o accelerație de la 0 la 100 km/h în 13.1 secunde și o viteza maximă de 168 km/h.
3. Confort interior
Rio poate fi comandat în 3 versiuni de echipare: Base, Classic și Confort, versiunea din testul nostru fiind echiparea medie.
Ce înseamnă asta? Înseamnă că avem parte de: 6 airbag-uri (frontale, laterale și tip cortină), oglinzi electrice și încălzite, computer de bord cu indicator de schimbare a treptei de viteză, cotieră centrală sau radio CD cu mp3, comenzi pe volan și priză USB.
Când discutăm despre interior trebuie ținut cont că prezentăm o echipare medie, în cazul variantei de top lucrurile modificându-se radical. Astfel, în cazul nostru planșa de bord este una normală pentru 2013 și pentru această clasă de preț: modernă, fără prea multe artificii tehnice și totul așezat unde trebuie.
Surprind din start comenzile tip clapetă avion (în genul Mini) ale instalației de aer condiționat care dau un aer mai deosebit interiorului. Volanul beneficiază și el de multe butoane pentru comenzi, Kia oferind și aici 8 butoane pentru volum, schimbarea posturilor de radio, navigarea prin opţiunile computerului de bord etc. În cazul versiunii de echipare superioare, Confort, mai apar şi comenzile pentru cruise-control sau telefon.
Sistemul audio este unul entry-level, calitatea sunetului reprodus fiind una foarte slabă. Punctează însă prin prezenţa USB-ului.
O altă problemă este reprezentată de manetele de acţionare manuală a geamurilor spate, care atunci când geamurile sunt complet inchise stau într-o poziţie total aiurea, incomodând pasagerii care vor să-şi sprijine cotul pe faţa de uşă şi nefiind nici foarte estetice în acelaşi timp, în acea poziţie.
Spațiul pentru pasageri este foarte bun, pe bancheta din spate putând circula fără probleme 3 adulţi.
Zgomotul resimţit în interior la rulare vine în primul rând de la vânt, fiind neobişnuit de mare din această sursă, motorul, după cum spuneam şi mai sus, nefăcându-şi simţită prezenţa decât la peste 3000 de rpm în sus. Zgomotul provenit de la anvelope este foarte mic, o bilă albă pentru Rio.
La capitolul siguranță, modelul din test vine standard cu:
· 6 airbag-uri (frontale, laterale și tip cortină);
· sistem ESP;
· sistem ESS (Emergency Stop Signal);
· sistem VSM (Vehicle Stability Management).
4. Buget/Prețuri
Kia Rio Sedan are un preț de pornire în România de 10.345 euro cu TVA pentru varianta echipată cu acest motor în versiunea de bază și transmisie manuală în 5 trepte.
Primul propulsorul diesel din gamă, 1.1 litri DSL are un preț de listă de 11.578 euro cu TVA pentru varianta de echipare Base.
Pentru mașina prezentă în testul nostru trebuie să scoateți din buzunar 11.286 de euro cu TVA inclus.
În ceea ce privește consumul, modelul din test cu motorul de 85 cai pe benzină are un consum oficial de 6 litri pentru o utilizare urbană și 4.3 litri în afara localităților. De aici rezultă un consum mediu de aproximativ 5 litri pentru parcurgerea a 100 de kilometri.
În realitate, noi am obținut un consum mediu de 5.5 litri pentru un traseu care a inclus DN1 pe o distanţă de 200 de km, precum și traversarea Ploieşti-ului într-o zi din timpul săptămânii, cu trafic mediu. La mers legal, un şofer potolit poate scoate fără probleme un consum de sub 5 litri la suta de kilometri, în afara oraşului.
Printre dotările importante de menționat ale nivelului de echipare Classic din testul nostru se numără următoarele:
· 6 airbag-uri standard
· Oglinzi exterioare electrice și încălzite
· Geamuri electrice față
· Aer condiționat cu reglaj manual
· Cotieră centrală față
· Radio CD & MP3 cu 4 boxe și priză USB
· Comenzi audio pe volan
Garanția oferită pentru acest model de Kia este de 7 ani, primii trei neavând o limită maximă de kilometri, iar următorii patru beneficiind de garanţie în limita a maxim 150.000 de km parcurşi.
La capitolul siguranță, Kia Rio a obţinut maximul de 5 stele la testele Euro NCAP.
5. Concluzii
Kia Rio încearcă să „intervină” într-o clasă foarte disputată, acolo unde Ford Fiesta și Volskwagen Polo au înregistrat cele mai mari vânzări în 2012, şi unde modele recente ca Citroen C-Elysee, Peugeot 301, Seat Toledo sau chiar Dacia Logan vor să facă legătura între o maşină low-cost şi gama automobilelor consacrate din clasa mică.
În această clasă încearcă modelul coreean să se impună și să își formeze o reputație odată cu noua generație. Cu siguranță va fi greu deoarece fiecare producător are atu-ul său, dar și Rio are ’’câțiva ași în mânecă’’ prin garanția de 7 ani sau prețurile accesibile.
Rio este în opinia noastră o mașină corectă din toate punctele de vedere, care reprezintă un compromis bun între confort, funcționalitate și costuri de achiziție.
Recomandăm însă achiziția motorului GSL de 1.4 litri pe benzină și 109 CP care majorează prețul de pornire cu aproximativ 650 de euro (TVA inclus), dar cu siguranță merită diferența din punctul de vedere al performanţelor dinamice.
Am identificat la maşina de test:
Puncte pozitive:
· Spaţiul pentru pasageri
· Consumul mic
· Preţul
Puncte negative:
· Motorul de 1.2 litri insuficient de puternic la drum extra-urban, mai ales dacă în maşină sunt 4 pasageri
· Calitatea unora din materialele folosite la interior
· Direcția asistată electric, care transmite un sentiment de nesiguranţa la viteze mari
Mulţumim pentru sprijinul acordat companiei Kia Romauto - Tel/Fax: 021.305.72.80 .
Conținut Auto-TestDrive recomandat: