Teste

Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 Shine

Fotocredit: 

Auto-TestDrive
 
Citroen a fost mai mereu un jucător important în piața mașinilor de clasă mică, Saxo și ulterior C3 aducând un plus de culoare într-un segment dominat de “nemțoaicele” Polo și Fiesta sau de conaționalul Clio.
 
Anul 2016 a adus însă o adevărată revoluție pentru francezi atunci când vorbim de micul C3, noua sa generație fiind gândită de la zero, având însă drept sursă de inspirație “nebunul” C4 Cactus. Și cum începutul acestui an a prilejuit lansarea sa și pe piața din România, ne-am arătat nerăbdarea de a-l testa. Zis și făcut, primul weekend din februarie regăsindu-ne la volanul noului Citroen C3, în versiunea de motorizare 1.2 PureTech 82 și nivel de echipare Shine.
 
1. Prezentare generală
 
Nimic din ce știai legat de Citroen C3 nu prea mai are relevanță o dată ce privești noua sa generație. Cu un design puternic inspirat de revoluția materializată în 2014 de C4 Cactus și cu posibilități de configurare estetică aproape infinite, noul C3 reușește să se distingă radical de restul “faunei” ce populează segmentul mașinilor de clasă mică.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (01)
 
Ajuns la cea de-a treia generație, noul C3 șochează privirea prin alura sa ieșită din comun, generată de elemente preluate într-o manieră originală de la noile C4 Picasso și C4 Cactus. Nu lipsesc din “meniu” celebrele Airbump, luminile de zi cu LED adunate în clustere extrem de înguste, dar nici elementele din plastic negru ce protejează toată partea sa inferioară și care te duc cu gândul la un crossover. C3 rămâne însă o mașină de oraș, dimensiunile sale păstrând “limitele urbane”. Amintim doar valoarea lungimii, ce nu depășește patru metri.
 
În privința motorizărilor, noul Citroen C3 poate fi configurat în două versiuni pe benzină, ambele aspirate (1.2 PureTech de 68 sau 82 de CP) sau în alte două diesel, 1.6 BlueHDi, cu o putere de 75 sau 100 CP. Toate variantele amintite mai sus sunt cuplate în standard la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, aceasta fiind de fapt și singura posibilitate de configurare, pentru moment. Luna mai 2017 va aduce însă lansarea versiunii 1.2 PureTech 110, motorul turbo urmând a fi cuplat “by default” la o cutie de viteze automată cu șase rapoarte.
 
Nicio surpriză atunci când vine vorba de nivelurile de echipare, Citroen oferind noul C3 în deja cunoscutele variante Live, Feel și Shine. Cel mai ieftin model costă 10.600 de euro, TVA  inclus, în schimbul acestei sume urmând a primi un C3 1.2 PureTech 68, nivel de echipare Live. O promoție de lansare scade prețul cu 1.000 de euro.
 
Cum mașinile din parcul de presă sunt oferite aproape fără excepție în variantele cele mai bogate de echipare, modelul testat de noi – 1.2 Puretech 82 Shine, costa cel puțin 12.200 de euro, TVA inclus. Dotările opționale prezente duceau prețul său final la 13.643 de euro, TVA inclus.
 
2. Performanțe, comportament rutier şi consum
 
Motor
 
Am mai avut ocazia să testăm propulsorul 1.2 PureTech ce furnizează 82 CP și 118 Nm cuplu maxim, la vremea testului cu C4 Cactus. Pus sub capota noului C3, motorul poate accelera mașina de la 0 la 100 de km/h în 13.0 secunde asigurând totodată atingerea unei viteze maxime de 168 de km/h (atunci când mașina este echipată cu anvelope 205/50/R17). Citroen C3 este așadar puțin mai lent, dat fiind faptul că greutatea sa la gol este cam cu 90 de kg mai mare față de C4 Cactus.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (02)
 
Cifrele așternute pe hârtie sunt confirmate în totalitate de “evoluția” mașinii pe șosea, C3-ul testat retezându-ți din start orice ambiții sau porniri de sportivitate. Fie că pleci de la semafor, fie că vrei să accelerezi pentru a face o depășire, motorul aspirat de 1.2 litri nu te ajută mai deloc, și asta indiferent de turația la care alegi să-l duci. Astfel, chiar dacă indicatorul turometrului sare serios de 3.000 rpm, nu te alegi decât cu mai mult zgomot și o timidă senzație de accelerare.
 
Lansarea versiunii PureTech de 110 CP va schimba radical situația, motorul turbo convingându-ne de capabilitățile sale în testul cu DS 3.
 
Transmisie
 
Motorul livrează cuplul motor la roțile față prin intermediul unei cutii de viteze manuale, cu cinci rapoarte. Nu este prima întâlnire a noastră cu respectiva cutie, i-am criticat inexactitatea în trecut, însă versiunea montată pe noul C3 pare ușor schimbată. Schimbătorul putea selecta mai ușor trepte le viteză, cursa acestuia fiind și o idee mai scurtă.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (03)
 
Sistem de frânare
 
Motoarele aspirate PureTech vin “la pachet” pe noul C3 alături de un sistem de frânare cu discuri ventilate pe față și tamburi pe spate. Ansamblul în sine oferă suficient de multă forță, indiferent de situațiile ce necesită apăsarea pedalei de frână.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (04)
 
Mașina din test era echipată cu jante pe 17 inch, încălțate cu anvelope de iarnă Continental WinterSport TS850. Brand-ul german își păstrează renumele, cauciucurile comportându-se excelent atât pe asfalt uscat, cât și pe umed sau zăpadă proaspăt ninsă. Un plus notabil îl notăm pentru silențiozitate.
 
Consum
 
Noul Citroen C3 1.2 PureTech 82 consumă, conform datelor oficiale oferite de francezi, 5.7 l/100km în mediul urban, 4.1 l/100km în extraurban și 4.7 l/100km în regim mixt.
 
Am rulat în afara Bucureștiului pe o distanță de aproximativ 200 de km (București-Giurgiu și retur), consumul mediu afișat la final fiind de 5.8 l/100km. În București, traficul de weekend afișa valoarea 8.8 l/100km, cifra putând fi mai bună dacă mașina ar fi fost dotată cu un sistem Start/Stop. Acesta nu este însă disponibil nici măcar pe lista de opțiuni în cazul versiunilor aspirate PureTech.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (05)
 
Valorile obținute de noi nu sunt de speriat, dar resursele limitate de putere și cuplu ale motorului te fac mai mereu să-l forțezi, acest lucru ducând la creșterea vizibilă a consumului.
 
Comportament rutier
 
Încă din primii kilometri rulați nu poți să nu observi alegerea inginerilor Citroen atunci când au dictat direcția în care va puncta noul C3, și anume confortul. Spre deosebire de C4 Cactus, micul C3 își menajează la maximum pasagerii, trecerile peste denivelări sau mici obsatacole fiind făcute fără ca cei aflați la bord să resimtă mare lucru. Se aud unele zgomote de lucru ale suspensiei, însă doar la trecerile în viteză peste denivelări.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (06)
 
Suspensiile confortabile nu răpesc însă foarte mult din stabilitate atunci când te avânți cu micul C3 pe un drum virajat, însă resursele limitate oferite de motor nici nu te îmbie la prea multe fapte de curaj. Grație suspensiilor bine setate, C3 nu mai “țopăie” nesigur în curbele cu asfalt vălurit, așa cum o făcea fratele său mai mare.
 
Un minus evident vine din partea sistemului de direcție însă, șoferul neprimind în nicio situație suficient feedback prin intermediul volanului. Ai tot timpul senzația că ești deconectat de la ce se întâmplă pe șosea, direcția fiind una extrem de artificială.
 
Comportament în mediul urban
 
Ușurința cu care poți învârti volanul își arată părțile bune în oraș, noul Citroen C3 fiind o mașină extrem de plăcută la condus în aglomerație. Plusul adus de senzorii de parcare sau de camera pentru marșarier nu poate să nu ajute la manevrele de parcare sau la cele ce necesită precizie extremă.
 
Poziția la volan și vizibilitatea
 
Noul C3 preia de la C4 Cactus extraordinarele scaune „tip fotoliu”, șoferul fiind răsfățat la acest capitol de o suprafață ce se modelează după formele șezutului și ale spatelui. Din postul de conducere ai acces facil la toate comenzile esențiale ale mașinii, însă am dus lipsa unei cotiere, oferită doar opțional în cadrul unui pachet ce include scaune îmbrăcate parțial în piele.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (07)
 
Nu sunt probleme majore de vizibilitate, poziția ceva mai înaltă la volan, oglinzile laterale generoase sau sistemul de monitorizare a unghiului mort (oferit opțional) oferind șoferului o imagine clară asupra a ceea ce se întâmplă în jurul mașinii.
 
3. Confort interior și siguranță
 
Dacă exteriorul lui C3 ne-a făcut să ne simțim vreme de un weekend ca niște vedete, cu priviri întoarse oriunde și oricând, interiorul trebuia să se ridice la nivelul “nebuniei” caroseriei. Designerii și inginerii Citroen au făcut însă minuni și rezultatul este unul pe măsură, poate chiar mai spectaculos decât în cazul lui C4 Cactus.
 
Totuși, nu poți să nu recunoști sursa evidentă de inspirație – crossoverul “cu țepi” împrumutând ideile materializate prin planșa de bord aparte, prin scaunele extrem de confortabile sau prin mânerele portierelor. Imaginea este completată de ineditele combinații de culori și texturi, dar și de suprafețele vitrate generoase ce permit habitaclului să fie unul extrem de luminos.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (08)
 
Salutăm păstrarea instrumentarului de bord analog cu vitezometru și turometru clasice și criticăm, încă o dată, lipsa comenzilor fizice pentru climatizare.
 
Materiale și calitatea asamblării
 
Noul C3 oscilează la acest capitol între foarte bine și mediocru. Astfel, scaunele geniale,  suprafața plăcută la atingere ce brăzdează longitudinal planșa de bord sau volanul îmbrăcat în piele contrastează vizibil cu plasticul ieftin cu care sunt îmbrăcate portierele sau din care este construită partea inferioară a consolei centrale. Se strică așadar puțin bucuria pe care ti-o dă C3 atunci când îi privești interiorul…
 
Spațiu interior
 
Noua generație C3 plusează serios la acest capitol, micul Citroen fiind unul dintre cele mai spațioase modele de clasă mică pe care le-am testat. Șoferul, pasagerul față și alți doi pasageri de pe bancheta spate pot călători pe distanțe lungi într-un confort remarcabil, generat atât de spațiul oferit la genunchi, umeri sau cap, dar și de materialul din care sunt construite scaunele și bancheta. Ai senzația că te afunzi în ele, chiar dacă suportul lateral nu pare unul deosebit la prima vedere.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (09)
 
Volumul portbagajului a rămas la aceeași valoare oferită și de generația precedentă – 300 de litri. Cifra în sine plasează Citroen C3 undeva în topul clasei sale, acesta fiind depășit doar de nume precum SKODA Fabia, Peugeot 208 sau Hyundai i20. Chiar dacă portierele găzduiesc spații de depozitare în partea lor inferioară, nu ar fi stricat câteva spații dedicate cu adevărat sticlelor sau dozelor. Consola centrală găzduiește două astfel de locașuri, însă foarte greu de utilizat în practică, fiind mult mai util spațiul de sub ecranul tactil, acolo unde se poate pune în siguranță telefonul.
 
Antifonare
 
C3 s-a dovedit a fi o mașină bine antifonată, zgomotul aparte al motorului în trei cilindri fiind ținut la distanță de urechile pasagerilor. La drum întins, ceva sunete generate de vânt apar la viteze de peste 90 de km/h, confortul acustic încadrându-se în standardele unui model de clasă mică.
 
Infotainment
 
C3 a preluat de la C4 Cactus ecranul tactil ce găzduiește interfața sistemului de infotainment, îmbunătățită însă. Schimbările aduse sporesc gradul de ușurință și confort la utilizare, însă rămânem la părererea că o parte dintre funcțiile mașinii ar trebui comandate prin intermediul butoanelor fizice. Primul și poate cel mai important astfel de capitol ar fi cel al climatizării.
 
Un mare plus adus de sistemul de infotainment vine din compatibilitatea cu Mirror Link și Apple CarPlay, smartphone-ul putând fi interconectat extrem de ușor cu mașina prin intermediul ecranului tactil de pe planșa de bord. Nu lipsesc din ecuație conexiunile USB și Bluetooth, iar cele șase boxe intermediază o atmosferă acustică decentă, însă nimic mai mult.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (10)
 
Noul C3 poate fi dotat, opțional, și cu o cameră de luat vederi integrată în oglinda retrovizoare, așa numitul sistem Citroen ConnectedCAM fiind capabil să filmeze sau să facă poze ce sunt salvate într-o soluție de stocare de tip cloud, prin intermediul unei aplicații dedicate.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (11)
 
Sisteme de siguranță activă și de asistență a șoferului
 
La acest capitol, Citroen C3 oferă în standard un sistem de avertizare la părăsirea benzii de circulație și un sistem indirect de monitorizare a presiunii în pneuri. Opțional se poate adăuga un pachet ce costă doar 232 de euro și care include Active Safety Brake, alertă de atenție pentru șofer precum și un sistem ce avertizează la apropierea periculoasă de mașinile din față. Tot opțional este și sistemul de monitorizare a unghiului mort.
 
Nu se pot comanda faruri cu LED, tehnologia diodelor ce emit lumină fiind utlizitată doar pentru luminile de zi.
 
Euro NCAP
 
Pentru moment, organizația cu sediul la Bruxelles nu a testat noua generație Citroen C3. UPDATE, 01.03.2017 - Euro NCAP a testat noul C3, acordându-i patru din maximul de cinci stele.
 
4. Buget/Prețuri
 
Trust Motors, importatorul oficial Citroen în România, oferă noul C3 la un preț de pleacă de la 9.600 de euro, TVA inclus, după aplicarea unei reduceri promoționale de lansare de 1.000 de euro. Prețul de mai sus corespunde versiunii 1.2 PureTech 68 Live, nivel de echipare ce oferă, printre altele, ABS, ESP, șase airbaguri, aer condiționat manual și radio cu 4 boxe, geamuri electrice față, închidere centralizată cu telecomandă sau cruise control.
 
Lista completă de prețuri, motorizări și dotări o puteți descărca de AICI.
 
Test Drive Citroen C3 1.2 PureTech 82 (12)
 
Cea mai ieftină versiune C3 diesel este varianta 1.6 BlueHDi 75 Live, care costă 11.700 de euro, TVA inclus. Modelul condus de noi costa nu mai puțin de 13.643 de euro, oferind însă dotări precum climatizarea automată, faruri cu aprindere automată, senzori de ploaie și oglindă heliomată, volan îmbrăcat în piele, plafon biton, jante din aliaj pe 17 inch sau sistemul Airbump.
 
Citroen C3 beneficiază în România de o garanție de 4 ani, în limita a 100.000 de kilometri.
 
5. Concluzii
 
Citroen a pornit, o dată cu lansarea lui C4 Cactus, o nouă revoluție în gama sa de modele.
 
Succesul crossoverului nu s-a lăsat prea tare așteptat așa că noul C3 are toate șansele să urmeze același drum, dat fiind faptul că posedă un arsenal extrem de atrăgător de atu-uri. Designul său exterior nu are cum să nu te atragă, interiorul este de departe cel mai “nebun” din segment, iar confortul de rulare aduce un plus pe care nu-l poți neglija.
 
Păcat însă că gama de motorizări pe benzină nu cuprinde, pentru moment, versiuni mai vivace care să dea satisfacție șoferului și de ce nu, mai multă siguranță călătoriilor. Calitatea unora dintre materialele de la interior trage de asemenea în jos modelul francez.
 
Citroen C3 1.2 PureTech 82 Shine
 
Puncte pozitive:
· Designul exterior
· Interiorul cu totul aparte
· Spațiul interior
· Confortul la rulare
 
Puncte negative:
· Resursele motorului
· Direcția artificială
· Consumul nu foarte mic
· Calitatea plasticului de la interior

 
Date tehnice Citroen C3 1.2 PureTech 82 Shine
 
Motor: benzină, trei cilindri,  1.2 litri, EURO 6
Cilindree: 1.199 cmc
Putere: 82 CP, la 5.750 rpm
Cuplu maxim: 118 Nm, la 2.750 rpm
0-100 km/h: 13.0 s
Viteză maximă: 168 km/h
Greutate (fără șofer): 1.055 kg
Volum portbagaj: 300 litri
Preţ de start: 12.200 euro, TVA inclus
Preţ model testat: 13.643 euro, TVA inclus
 

Nota generală: 

6

Comportament rutier: 

7

Interior: 

7

Motorizare: 

5

Prețuri: 

6

Euro NCAP: 

4
 
 
 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: