Știri

Legende auto - Renault 5 Turbo, "minunea" anilor '80

Fotocredit: 

Renault
Legende auto - Renault 5 Turbo
De-a lungul timpului constructorii de automobile au uimit lumea cu unele modele absolut senzaţionale, aşa că am hotărât să inaugurăm o rubrică săptamânală în care să elogiem câte o astfel de maşină care a facut istorie, fie în lumea raliurilor, fie printr-un design revoluţionar la vremea sa ori pur si simplu a încântat prin formele caroseriei.
 
Ne-am gândit ca primul episod să îl dedicăm unei maşini care a marcat lumea raliurilor în anii ’80, punând mari probleme adversarilor şi câştigând numeroase competiţii, un model care s-a fabricat  între 1980 şi 1986, un adevarat simbol care a născut multe pasiuni. Este vorba despre Renault 5 Turbo, o maşină explozivă, mai ales pentru vremea ei, o maşină care avea la bază micuţul şi popularul Renault 5, dar „dopat” cu modificari substanţiale.
 
Inima lui R5 Turbo era un motor de 1.4 litri în patru cilindri, supraalimentat, poziţionat central. Propulsorul beneficia de cea mai modernă tehnologie de injecţie Bosch, supraalimentarea fiind efectuată de un turbocompresor Garrett T3.
 
Puterea maximă dezvoltată de motor atingea valoarea de 160 CP la 6000 rpm, iar cuplul maxim de  210 Nm fiind furnizat la 3250 rpm. Cutia de viteze era manuală cu 5+1 trepte. Valori ce acum ni se par absolut banale... R5 Turbo cântarea doar  970 de kg lucru ce îi permitea o acceleraţie fulminantă, performanţele dinamice fiind remarcabile: 0-100 km/h în 6,9 s, 0-400 m în 15 s şi 0-1000m în 27,8 s. Viteza maximă se oprea undeva la 210 km/h.
 
Anvelopele cu care era echipat Renault 5 Turbo aveau dimensiunile 195/55/R13 pe faţă  şi 220/55/R14 pe spate.
 
Pentru ca ”micuţa rachetă” să fie oprită cât mai rapid, R5 Turbo venea echipat cu discuri de frâna ventilate de 260 mm la toate cele patru roţi, comandate de un sistem hidraulic.
Toate roţile aveau suspensie independentă, îngloband bielete anti-ruliu faţă-spate, bare de torsiune longitudinale si transversale faţă-spate şi amortizoare hidraulice reglabile.
 
Consumul mediu era de 9.5 l/100km, dar putea să ajungă pană la 20 de  l/100km în funcţie de stilul de condus.
 
Renault 5 Turbo a avut două versiuni, una fabricată în perioada 1980-1982, denumită Turbo 1 şi versiunea Turbo 2 fabricată între 1982 şi 1986. În total au fost fabricate 4857 de exemplare.
 
Iată şi câteva dintre dotările cele mai interesante ale Renault-ului 5 Turbo:
-oglinzi exterioare comandate electric
-parbriz si geamuri laterale colorate
-lumina interioară pentru citit la pasager
-ceas
-schimbător de viteze îmbrăcat în piele
-consolă radio
-opţional geamuri electrice
 
Toate acestea pentru un preţ de 114.800 franci francezi, astăzi echivalentul a 48.000 euro.
 
Pe lângă Renault 5 Turbo, între anii 1985 şi 1987 s-a produs o variantă destinată raliurilor -  Renault 5 Maxi Turbo, cu un motor turbo de 1527 cmc şi 350 CP la 6500 rot/min.
 
Printre cele mai importante curse caştigate de Renault 5 Turbo se numără Campionatul Franţei la Raliuri în anii 1980, 1981, 1982, 1984, Raliul Monte-Carlo 1981 sau Raliul Corsicii în 1982 şi 1985.

Categorie: 

 
Conținut Auto-TestDrive recomandat: