Fotocredit:
Auto-testdrive / George Ghiţă
Pentru Auto-Testdrive Moş Crăciun a adus cadoul mai devreme. Sâmbătă am avut la dispoziţie pentru review un VW Golf R20.
Tracțiune integrală 4Motion, cutie automată DSG cu 6 trepte și un motor de 2.0 TFSI și 270 CP. VW Golf R20 standard accelerează până la 100 km/h în 5.5 sec și are o viteză maximă de 250 km/h - cifre pentru modelul de fabrică.
Știați toate acestea nu-i asa? Ei bine, nu așa au stat lucrurile și pentru testul nostru. Vă spunem pentru început doar faptul că mașina prezentată avea nu mai puțin de 340 CP.
1. Prezentare generală
Ce știe să facă un Golf R stock? Este un hot-hatch absolut, deoarece beneficiază de aproape tot ce ne-am putea dori. Transmisie automată DSG cu dublu ambreiaj și 6 trepte de viteze, tracțiune integrală 4Motion cu diferențial Haldex și un motor de 2.0 litri care produce 270 CP și 350 NM. Este același propulsor de pe Seat Cupra R și VW Scirocco R, doar că la aceste două modele avem parte de “doar” 265 CP și tracțiune față.
Pasionații Volskwagen cunosc modelul Golf V R32, propulsat de clasicul motor în 6 cilindri de 3200 cmc cu un sunet inconfundabil. Acesta beneficia și el de atuuri-le tracțiunii integrale, DSG-ului și producea aproximativ 250 CP.
Noul model este cu atât mai impresionant deoarece păstrează vechile atribute, dar utilizează un propulsor în 4 cilindri, mai performant din toate punctele de vedere: 20 de CP în plus, 5.5 sec până la 100km/h (în versiunea cu DSG și 5.7 sec pentru cutia manuală) față de 6.5 sec ale modelului 2005, dar diferența cea mai mare o reprezintă costurile de exploatare. Consumul diminuat și mai ales impozitul anual care scade de la 4500 RON la doar 180 RON.
Să vedem însă ce am avut la dispoziție pentru review:
2. Comportament rutier
Mai trebuie spus că un Golf de 340 de CP este o BESTIE? Mașina trage incredibil în orice treaptă de viteză și ajunge la 100 de km/h în aproximativ 4.7 secunde. Amintim doar că BMW M3 de 420 CP face suta în 4.9 secunde și cu asta am spus totul...
Modificările aduse pentru moment mașinii sunt următoarele:
· Software ECU optimizat Stage 1+ by RBN ce urcă puterea totală la 340 cai și 440 Nm cuplu
· Kit Admisie ITG Maxogen
· Evacuare LongLife TopGear Tubo-back resonated 63 mm, titanium tips
Pentru vară maşina este dotată cu jante BBS CH-R Black 8,5jx19 cu anvelope Falken FK452 235/35/zr19 însă pentru sezonul rece R-ul a trecut la jante Borbet pe 17 inch încălţate cu anvelope Nankang 224/45/r17.
Cu toate aceste modificări, R20 ne prezintă două fețe total diferite:
- poate fi lejer un vehicul de zi cu zi, cu toate setările puse pe Confort, caz în care cutia DSG pusă pe modul Drive va schimba treptele de viteză undeva la 2200 de turaţii/minut, ajungând în treapta a 6-a încă de pe la 55 de km/h. Caz în care consumul în oraş poate ajunge undeva în jurul valorii de 12 l/100km, ceea ce este excepţional. Singurul lucru care îţi aduce aminte în ce maşină te afli este sunetul produs de evacuarea custom, un sunet însă deloc deranjant, chiar şi pentru pasagerii de pe bancheta din spate. Suspensia adaptivă – DCC (Dynamic Chasis Control), reprezintă un mare bonus pentru drumurile din România, trecerile peste denivelari fiind făcute în cel mai silenţios mod posibil.
4Motion este unul din atuu-rile modelelor R32 încă de la Golf IV. Aderența oferită este impecabilă pe orice tip de carosabil, uscat, umed sau chiar acoperit cu porțiuni de zapadă. Știm că GTI este deja de ani buni un brand pentru modele sport, dar cu tracțiunea integrală adăugată considerăm că gama R îşi merită din plin miile de euro adăugate la preţ.
- când comutăm însă pe modul Sport totul se schimbă. Vitezele sunt schimbate mult mai sus iar sunetul motorului îşi face şi el cunoscută prezenţa în habitaclu. Aici cei 340 de CP ai mașinii se fac simțiți cei mai bine. Iar când dorim să ne simțim cu adevărat într-o mașină sport în care vrem să avem control total avem la îndemână padelele de schimbat vitezele de pe volan. Senzația este frumoasă și reprezintă un real avantaj pe drumurile virajate când nu mai trebuie să luăm mâna de pe volan.
După caz putem folosi launch-control-ul care pe Golf R automat vine standard, acesta va oferi maximum de tracțiune și vom reuși plecări perfecte. Când am testat acest mod de plecare de pe loc, pe un asfalt umed, senzaţia de control asupra maşinii este totală, simţi cum toata puterea motorului este transmisă pe şosea, roţile nu patinează şi în cateva secunde acul vitezometrului sare de 100. Şoferul era cu zambetul pe faţă iar pasagerii au exclamat în cor “Mamă!!!”.
Simțim că ar trebui să vorbim și despre concurenți, însă ne e greu să ne decidem care sunt aceștia. Este aproape imposibil să găsești încă o mașină în aceeași configurație la un preț similar.
Avem 3 mașini cu tracțiune față și fără posibilitatea comandării transmisiei automate, toate cu prețuri mult sub cel de pornire al R-ului, de aproximativ 34.000 euro cu tva:
· Renault Megane RS 265 CP. Accelerație 0-100 km/h: 6.1 sec. Viteză maximă: 255 km/h
· Opel Astra OPC 280 CP. Accelerație 0-100 km/h: 6.0 sec. Viteză maximă: 260 km/h
· Seat Leon Cupra R 265 CP. Accelerație 0-100 km/h: 6.2 sec. Viteză maximă: 255 km/h
Pe de altă parte, o comparație corectă impune prezența tracțiunei 4x4 și a cutiei automate de viteză. Iar în acest caz putem alege:
· Mitsubishi Lancer RallyArt TC-SST. 240 CP. Accelerație 0-100 km/h: 7.0 sec. Viteză maximă: 230 km/h; Preț 30.200 euro inclusiv TVA pentru echiparea de top
· Audi S3 2.0 TFSI 265 CP. Accelerație 0-100 km/h: 5.7 sec. Viteză maximă: 250 km/h; Preț 39.432 euro inclusiv TVA
Considerăm Golf R ca fiind cea mai completă dintre toate mașinile din această gamă, dar prețul ridicat de pornire rămâne o problemă importantă. Pentru cei care nu își permit să cheltuiască peste 30.000 de euro pentru un hatchback sportiv, dar țin totuși ca această să beneficieze de tracțiune 4x4 și transmisie automată recomandăm VW Golf V R32, dacă puteți trece peste disconfortul psihologic de a oferi statului 1000 de euro pentru impozitul anual...
3. Confort interior
Vorbim de o mașină germană, într-o echipare de top. Știm deja că interioarele pline de sobrietate de la VW sunt la mare căutare în țara noastră, iar R-ul nu face excepție.
Materialele folosite sunt de cea mai bună calitate. Chiar dacă interiorul nu beneficiază de foarte multe artificii stilistice are totuși o pronunțată tentă sportivă, totul fiind perfect ergonomic. Avem în față un Golf, ceea ce înseamnă că nu vom întâlni o planșă de bord aglomerată, cu n-butoane, obositoare chiar, precum la unii din concurenții direcți.
Scaunele sunt sport, cu un excelent suport lateral. Noi nu am avut probleme, nici măcar în curbele abordate într-o viteză ridicată. Totuși, scaunele tip scoică Recaro schimbă mult în bine aspectul interior, dar prețul acestora este aproape prohibitiv.
Unitatea multimedia RCD 510 ne pune la dispoziție un ecran generos de 7 inch, cu touchscreen, pregătire Bluetooth pentru telefon și compatibilitate card SD. Pe ecranul LCD poţi vedea ce transmite camera reverse atunci când DSG-ul este pus în R. Asta este o opţiune foarte utilă, care ar trebui adaugată cam la orice maşină din actalele generaţii.
O altă dotare importantă care și-a dovedit utilitatea este asistentul de fază lungă, care schimbă automat faza scurtă dacă din față vin alte vehicule. Vorbim desigur de ”high beam assist” care este foarte rapid, participanții la trafic nefiind deranjați niciun moment.
Sistemul audio Dynaudio este cel mai bun sistem audio ce poate fi comandat pe VW, vine cu 8 difuzoare și oferă o sunet de excepție. Aportul este adus și de amplificatorul de 300 de W alături de procesorul digital, dar toate acestea costă 518 de euro în plus față de sistemul standard de pe Golf.
Mașina din test beneficia însă și de uși + podea antifonate, care reduceau simțitor zgomotele exterioare şi vibraţiile + un subwoofer și un amplificator Alpine montate ulterior.
4. Buget/Prețuri
Pe langă dotările standard cu care vine echiparea R20, mașina din test era echipată cu următoarele opțiuni suplimentare:
· Cutie automată DSG
· Suspensie adaptivă cu 3 moduri de setare: Normal, Confort și Sport
· Faruri adaptive cu Bi-xenon
· Sistem audio ”Dynaudio Confidence”
· Pachet iarnă: scaune încălzite, duze parbriz încălzite
· Unitate multimedia cu touchscreen Radio CD RCD510
· Parkpilot cu cameră de dat cu spatele şi senzori de parcare
· Jante pe 19 inchi ”Talladega Black” echipate cu anvelope Dunlop SP Maxx 235/35/19
· Climatronic automat pe două zone
· Vopsea metalizată Rising Blue
Cum am mai spus-o, costurile de achiziție pentru Golf VI R sunt ridicate, mai ales că mașina are nevoie de un minim de opțiuni suplimentare pentru a oferi confortul interior dorit. Spre exemplu, am fost surprinși neplăcut să aflăm că mașina vine standard la prețul de 34.000 euro fără sistem de climatizare automat.
În această configurație, mașina din test a ajuns la un preț de 39.800 euro, iar după discount-ul aplicat de dealer, prețul final a ajuns la 34.500 euro inclusiv TVA. Poate multora dintre voi acest preț li se va părea foarte mare, dar nu trebuie să uităm ce oferă VW în acești bani: 270 de cai, tracțiune 4x4, transmisie automată DSG – lucruri care te fac să simţi cu adevărat că ai o maşină specială.
La capitolul garanție, VW oferă 4 ani,. Aceasta este integrală și transferabilă următorului proprietar. Condițiile pentru a beneficia de cei 4 ani sunt întreținerea autovehicului doar în service-urile autorizate VW și încadrarea în limita de 120.000 km.
5. Concluzii
VW Golf R20 este o mașină excelentă din toate punctele de vedere. Principalul său concurent ca preț și performanțe este Ford Focus RS dar sunt două mașini total diferite. Principala problemă identificată este prețul ridicat. Tocmai de aceea, foarte multe persoane pasionate de compactele sportive aleg un GTI sau chiar un GTI ED 35 și îi adaugă cât mai multe opțiuni ajungând la un preț final cu TVA sub 30.000 euro.
După cum am spus mai sus, pentru o mașină similară celei prezente din test trebuie să scoateți din buzunar peste 35-37.000 euro, sumă totuși mare pentru un hot-hatch. Nu știm dacă în acești bani am recomanda altceva, dar putem afirma cu maximă sinceritate că după încheierea testului am rămas mai mult decât plăcut impresionați.
Lăsăm însă ultimul cuvânt proprietarului maşinii, fost proprietar și de Ford Focus ST:
”Masina se comporta foarte bine, suspensia este genială pe drumuri stricate în modul confort și stă bine pe drum în sport. Consumul este cam 12.5 mers doar în oraș chiar dacă traficul a fost ok. Oricum modul comfort este foarte bun pt drumurile din RO. De aceea, această suspensie este în momentul de față mult mai practică decât una reglabilă. (…)Mașina trage foarte bine (nu am exagerat), cutia este senzațională și consumul undeva pe la 10.7 regim mixt, care este foarte bun ținând cont că motorul nu s-a lasat încă.
Direcția este foarte ok, iar suspensia adaptivă iși merită toți banii, la fel și sistemul keyless. Încă un plus pentru asistentul de fază lungă. Mașina se comportă exemplar și m-am îndrăgostit de 4x4. Chiar nu mă interesează greutatea mașinii și pierderile prin transmisie, aderența fenomenală face toți banii”.
Mulțumim pentru sprijinul acordat Shadows Racing Team Vâlcea, RBN ChipTuning România, precum şi vwForum.ro.
Conținut Auto-TestDrive recomandat: